Vinnie & Illie op avontuur door de USA

Dag 8,9,10,11 Yosemite en Death Valley

Dag 8

Vandaag is voornamelijk een rijdag. 235 km naar El Portal. Dit plaatsje ligt vlakbij de ingang van Yosemite National Park. Het is een beetje een treurige dag, want het komt de hele tijd met bakken uit de hemel vallen. We hebben nog mazzel gehad met het weer, alleen gisteren in San Francisco regende het af en toe flink, maar dat werd gelukkig afgewisseld met een zonnetje. Hopelijk is het morgen droog!

De weg naar El Portal ligt in de bergen en is dan ook een mooie route. De regen geeft het nu juist wat mysterieus, mistige bergen en besneeuwde bergtoppen komen voorbij. Ons motel ligt precies op de grens van Yosemite, dus morgen is het nog maar een klein stukje!

Dag 9

Om de hoek is de ingang al van Yosemite National Park! We zijn heel erg benieuwd, want door de shutdown (danku Mr. Trump ;) ) is het park niet helemaal bemand/open. De meeste medewerkers zitten onbetaald thuis te wachten tot de shutdown voorbij is. We hadden verhalen gehoord over vuilnis en viezigheid door de parken... we waren benieuwd wat we zouden aantreffen.

Het was heel apart binnen rijden, de huisjes waar je normaal de toegang moet betalen waren gesloten, je kon zo door rijden. Hoe verder we het park inkwamen, hoe witter het werd! Jawel, sneeuw! En veel sneeuw ook! Een waar winterwonderland, prachtig! Helaas kwamen we meteen het eerste gesloten punt tegen door de shutdown, de Mariposa Grove. Hier staan de metersbrede, eeuwenoude Sequoia bomen. Waarschijnlijk is dat stuk gesloten ter bescherming, omdat er zo weinig medewerkers aanwezig zijn. Gelukkig bleek dat uiteindelijk het enige punt te zijn wat we zouden missen! Ook de verhalen over het afval bleek gelukkig niet te kloppen.

Wat is Yosemite mooi zeg! Wat een natuur! Enorme rotsen, bergen en bomen. Prachtige watervallen en riviertjes.

Het eerste stoppunt was bij de Yosemite Falls. Twee watervallen die onder elkaar liggen. Het was een mooie wandeling er naar toe, door de sneeuw in het bos. Het was prachtig!

Daarna reden we via het “Valley View” punt door naar het “Tunnel View” punt. Op beide plekken heb je een schitterend uitzicht over de drie grote publiekstrekkers van Yosemite: El Capitan, Half Dome (gletsjer) en Bridalveil Fall.

Wat vooral ook erg bijzonder was vandaag, is hoeveel wilde dieren we gezien hebben! Herten en eekhoorns... maar ook een Bobcat en twee coyotes! En van heel erg dichtbij! Zeker de coyote gaf graag een show en was druk aan het jagen in de sneeuw. We zagen hem tot drie keer aan toe muizen vangen, waarbij hij een snoekduik in de sneeuw maakte! Heel erg cool!

Na nog een laatste wandeling door de sneeuw te hebben gemaakt, zijn we weer terug naar het motel gegaan. Wat een dag! Hoe mooi de kust ook is, misschien is Yosemite toch nog wel mooier!

Na de heerlijke rust van Yosemite is het morgen tijd om richting Las Vegas te gaan!

Dag 10

Voordat we vertrokken zijn we toch nog even snel Yosemite ingedoken. Nog heel even genieten van de mooie natuur! En dat werd meteen beloond met een groep herten die rustig aan het grazen waren. Heel mooi om nog even te zien!

En nu onderweg naar Bakersfield. Omdat je in Yosemite geen bereik en geen internet hebt, was het een beetje gokken waar we precies naartoe zouden gaan. Onze kaarten deden het ook niet, dus het was inschatten wat op de helft naar Las Vegas ligt. Uiteindelijk zijn we Bakersfield zelfs voorbij gereden en hebben we maar liefst 510 km gereden!

We hadden vandaag een echte Amerikaanse route, door de bergen langs kleine dorpjes met een diner en coffee to go drive thru, naar onze uiteindelijke bestemming: de woestijn. We zijn uiteindelijk belandt in Ridgecrest. Dit ligt vlakbij de Death Valley, onze bestemming voor morgen!

Dag 11

Na het bijvullen van onze tank en watervoorraad is het op naar Death Valley National Park. En weer een schitterende route die ons daar naartoe voert. We voelen ons nu echt in het wilde westen, lange wegen zonder dat je iemand tegen komt...

Death Valley is in een woord buitenaards! Wat een bijzondere ervaring! Via een eenzame bergweg rij je het park binnen. Het eerste dat je tegenkomt zijn metershoge zandduinen! Daarna kom je bij de uitgestrekte witte zoutvelden aan, een half uurtje later wandel je door de canyon en weer een stuk verder sta je in Badwater, dit ligt 85,5 meter onder de zeespiegel! Het lijkt af en toe wel een maanlandschap! Daarbij is het ook nog eens heerlijk weer, een lekkere 20 graden! (Hier kan het in de zomer 50 graden worden!)

Heel bizar eigenlijk, want gisterenochtend stonden we nog in de sneeuw!

We zijn via de oostkant Death Valley National park uitgegaan, waardoor we nu in de volgende staat zitten: Nevada! We beginnen gelijk goed, want ons hotel voor de nacht heeft een enorm casino! En uiteraard heerlijke neon verlichting buiten...Een fantastisch fout hotel!

Zo zijn we alvast opgewarmd voor morgen... Las Vegas!

Ps: er staan weer meer foto’s in het tabblad foto’s! ??

Janneke

En weer een te gek reisverslag!
Met veel plezier gelezen en naar de foto’s gekeken ?

Johan

Hoihoi. Wat een mooie reis hebben jullie gehad tot nu toe en wat zijn de foto’s mooi. Top ga lekker verder genieten van de reis. ??

Melissa

Aaaaaah super fijn dat jullie niet veel last ervan hebben gehad! Die foto van de wilde dieren. Echt super gaaf! Van de sneeuw naar de woestijn lijkt me ook heel gek. Heerlijk joh! Geniet! Xxxx

Karin

Oh wow wat een mooie foto's! Ongelovelijk dat jullie zo veel wilde dieren hebben gezien, heel bijzonder! Nu ik jullie foto's zie voel ik dat ik ook maar eens een keertje moet gaan. Heb heel veel goede dingen gehoord over Yosemite!
Her amerikaanse landschap is divers!
Geniet nog van de rest van de reis :D

cathy

Wat een uitersten. Sneeuw, winterjassen, zon en t-shirts. Er is nu een film van een jongen die El Capitan beklimt zonder touwen.